среда, 22 февраля 2017 г.

Урок – мандрівка до країни «Числівник»


Тема: Урок – мандрівка до країни «Числівник». Розбір числівника як частини  мови.
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Числівник»; вчитися розбирати числівник як частину мови; розвивати вміння аналізувати мовний матеріал; перевірити рівень навчальних досягнень із даної теми; розвивати творчі здібності школярів; виховувати  повагу до  звичаїв та свят України
Тип уроку: комбінований
Форма уроку: Урок-подорож.
Обладнання: комп'ютер, презентація «Числівник», індивідуальні картки, сигнальні картки, підручник О. Глазової, «Українська мова. 6 клас», зупинки  міста Числівник,  роздавальний матеріал, малюнки учнів
                                                                                                                              Епіграф до уроку:
                                                                                                                      Верба красна розцвітає,
                                                                                                                     Про Великдень сповіщає…
                                                                                                                     І Спасителю під ноги
                                                                                                                     Стеле гілочки розлогі!
                                                                                                                                    О. Роговенко
                                                                                                                               
 Девіз нашого уроку такий:
            Думати швидко!
             Виконувати чітко!
             Творчо працювати!
             Каліграфічно писати!
  Проблемне  питання: дві, подвоїти, двічі. Чим відріняються ці слова?                                                                     
  Культурологічна  лінія: шануймо свята та звичаї України!
                                                           Хід уроку
І. Організаційний момент.
Хвилинка психологічного настрою «Долоньки»
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
      Мотивація навчальної діяльності учнів
Учні коментують   свої малюнки «За  що я люблю Числівник»
Учитель. Сьогодні на уроці ми повторимо й підсумуємо матеріал про цю частину мови. Отже, запишіть у зошитах дату  і тему уроку: Мандрівка  в казкову країну  «Числівник». Розбір числівника як частини мови.
-Учитель зачитує епіграф уроку, учні пояснюють
«Очікувані результати»
Знати:
- визначення числівника; групи числівників за значенням, за будовою; ознаки числівника;відмінювання числівників;
Уміти:
- знаходити числівники; правильно їх писати; використовувати у мовленні.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Послухайте текст, визначте тему, головну думку, тип та стиль мовлення.
Святкування Великодня - найбільшого християнського свята – має в Україні надзвичайно багату та своєрідну традицію. Особливого значення набуває у свята стіл, бо їжа часто є обрядовим атрибутом свята. А який Великдень без кошика із свяченим! Його, звісно ж, а також інші смаколики готують уперед великодній період. Як і купу інших знакових речей: писанок, вишитого одягу, прикрас для хати тощо, бо усе має тішити око, вухо, смак людини і творити отой неповторний дух Празника празників.
1.      Перша зупинка – «Інтелектуальна», на якій ми з вами перевіримо, які знання ви вже маєте про Числівник
«Великодній кошик»
«Мозковий штурм» (робота в парах)
Кожна пара учнів отримує писанку, на якій протягом 2 хв. записують все, що знають про числівник. Через 2 хв. учні «наповнюють» писанками кошик і озвучують написане.
2.Наступна зупинка «Пізнавальна», але, на превеликий жаль,  з тексту втекли букви.
Учням потрібно   вставити  букви  в словах,назвати    числівники, вказати вид. Пояснити, якою частиною мови є підкреслені слова.
Є вірна прикмета - якщо в Чистий четвер проведеш генеральне прибирання, то одержиш за це багато радості.
Крім того, що будинок стане чистим, тут закладений ще й такий релігійний момент, що шість днів після Чистого четверга прибиранням релігійні люди не займаються.

Є вірна пр….кмета – якщо  в Чистий ч…твер пров…едеш генеральне пр….биран…я, то одерж…ш за це багато радос…і.
 Крім того, що будинок стане чистим, заклад…ний ще й такий   р…лігійний  момент,що шіс...ть днів  після Чистого ч…тверга пр…биран…ям р..лігійні люди не(займаю…ся).

Усне завдання.  Поставити в правильному відмінку іменники з числівниками
10 копійок, 17 кімнат, 20 малятам, 5 сорок, 30 учнями.
Зразок. Десять копійок, сімнадцять кімнат, двадцятьом малятам, п’ять сорок, тридцятьма учнями.

Зупинка «Провідміняй числівники!» (Робота біля дошки)
60,90,300,шість десятих,132
Вибірковий диктант
Слайд ІІІ
Виписати слова, у яких на місці крапок ставиться апостроф: п…ятдесят,рум…яний, дев…ятсот,п…ятнадцятий, п…юре, б…юро,сузір…я,з…явитися
Зупинка  «Підручник» . Розбір числівника як частини мови
Учні виконують морфологічний розбір числівника.
Диктант »Мовчанка». Учитель показує учням по дві картки, на яких записані слова.
Завдання: скласти із поданих слів числівники, пояснити їх правопис
500 (п’ятсот,складний числ., має два корені),100 (простий, один корінь),694 (складений, склад. з кількох слів),1739 (складений числ., склад. з кількох
слів), 11, 14 (Увага! Наголошуймо привильно! – одинадцять чи одинадцять? Чотирнадцять чи чотирнадцять?)
Слайд ІІІ
Зупинка «Смачна»
Нема нічого кращого, аніж приготовлена власними руками паска. Аромат свіжої випічки збере за сімейним столом усіх членів родини.
Завдання: вставити числівники для того, щоб приготувати смачну паску
 Для приготування потрібно: 500-600 г борошна
1.5 склянки молока
6 яєць 150-200 г вершкового масла
2 склянки цукру
40-50 г пресованих дріжджів
50 г родзинок
50 г фруктових цукат
50 г сухого мигдалю
щіпка солі ванілін або ванільний цукор за смаком
трохи борошна для обсипання
Слайд 4
Фізкультхвилинка , але граматична
Якщо почули кількісний числівник  - руки  вгору, порядковий – в сторони
Сьомий, дев’яносто,шістнадцятому,тисяча дев’ятсот сорок п'ять,одинадцять,двадцять четвертий
Слайд 5
Зупинка «Небезпека  »
 Як правильно – шести, семи, восьми чи шісти, сіми, вісьми?
Звичайно, що перший варіант: шести книжок, семи чашок, восьми машин.
Мовою лінгвістики, в цих числівниках при відмінюванні відбувається чергування голосного і з ео.
Станція «Творча». Твір – мініатюра «Незабаром велике свято». Хто найбільше використає числівників

IV.Закріплення набутих знань, умінь, навичок
Учитель. Отже, добігла кінця наша віртуальна подорож  країною «Числівник», але  там  ми ще не раз побуваємо, повернемося за новими знаннями про числівник. А зараз давайте підсумуємо нашу роботу в подорожі.
Гра «Так чи ні»
Кожен учень має картки двох кольорів – червоного і зеленого. Учитель зачитує твердження, а школярі піднімають картки відповідного кольору: якщо згодні – зеленого, ні – червоного.
1.Числівник – це службова частина мови? (Ні)
2.Числівник відповідає на питання  чий? який? (Ні)
3. Числівники є кількісні та порядкові (Так)
4. У реченні виступає   тільки означенням (Ні)
7. У  складених числівниках відмінюються всі слова (Так)
8. Числівник змінюється за відмінками (крім кличного) (Так)
9. Числівник має ступені порівняння (Ні)
10. Складні числівники на сотий, тисячний, мільйонний пишуться окремо (Ні)
11. За будовою числівники поділяються  тільки  на прості та складені (Ні)
12.Числівники 40, 90, 100 в усіх відмінках , крім називного, мають закінчення    (Так)
Увага! Проблемне питання: дві, подвоїти, двічі. Чим відрізняються ці слова?
(Відповіді учнів)
V. Підсумки уроку
Діти, ви пройшли цей нелегкий шлях і дісталися до всіх таємниць країни  «Числівник» Скарб знання тепер ваш. Бережіть його, плекайте. Чи важкі були перепони на шляху, чи цікаві?
Бесіда ( з використанням технології «Метод ПРЕС» )
- Чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку-подорожі?
- Чи цікавим був урок? Пізнавальним?
- Чи справдилися ваші очікування?
VІІ. Учні заповнюють «робочі сторінки». Самооцінювання  та оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання.
Повторити все про числівник як  самостійну частину мови, підготуватися до контрольної роботи. Написати твір – мініатюру «Великодні звичаї», використовуючи кількісні та порядкові числівники.


Комментариев нет:

Отправить комментарий

Самоосвіта